Alfredo – Midnight Prayer: A Tribute to Sam Coenegrachts

Solidude records

****

Sam Coenegrachts kwam in juli 2014 in Noorwegen om het leven. Met deze gevoelige cd, het eerste werk van Alfredo, wordt een eerbetoon gebracht aan deze jongeman, een begenadigd gipsy-swing gitarist met een steengoede stem. En die steengoede stem heeft Astrid Creve ook: elke toon is trefzeker en loepzuiver geplaatst, haar stem is helder, bijna zonder korrel. Mooi wordt het wanneer het moving forward baswerk aangevuld wordt met de percussie waardoor dikwijls Afrikaanse sferen in het leven geroepen worden. Het aangrijpende Mourke drijft op eenvoud maar grijpt naar de keel: eerlijke emoties in (h)eerlijke muziek vertolkt. De titeltrack Midnight Prayer staat centraal en is typerend voor de plaat. De bas zet de toon en het ritme, de gitaar vult melodisch de juiste noten op de juiste plaats in en de stem doet de rest: op die manier wordt zeer smaakvolle muziek gecreëerd waarvan je stil kunt genieten. Idem dito voor My Gentle & Fair waar de expressiviteit in de stem van Creve een toppunt bereikt. Warm, zuiders, zwoel, vol emotie, en vol weemoed. Een erg mooie plaat is dit geworden. Geen moeilijk gedoe, maar wél oprechtheid troef. Deze cd geven wij moeiteloos vier sterren mee omwille van het ongekunstelde, de eerlijkheid en het muzikale dat voor het grijpen ligt, zonder dat er ook maar één complex middel werd ingeschakeld. Of: wat de combinatie van een schitterende stem, een functionele gitaar, een bas op de juiste plaats en tijd en met smaak ingezette percussie vermag! Een cd, eerlijk als goud, die zuiver en precies zijn doel bereikt. Je komt ze zelden nog tegen, die prachtige kleinoden. Een smaakvol en gepast eerbetoon is dit: het geschenk voor Sam Coenegrachts kon wellicht niet gepaster zijn.

Astrid Creve (voc), Marijke Hellemans (g), Kris Auman (b), Robbe Kieckens (perc)

Datum: november 17, 2015