Anthony Braxton Quartet (Santa Cruz) – 1993 1st Set

Hat Hat Records – 76:09

****
Anthony Braxton is sui generis. Zijn visie, persoonlijkheid en muziek zijn zo complex dat ze een diepgaand, laat staan een volledig begrip, tot een zinloze ambitie verheffen. Zijn oeuvre – zowel de eindeloze reeks albums als de uitgeschreven en beschikbare theorieën – is groot genoeg om van de studie ervan een fulltime bezigheid te maken. Luisteren naar zijn muziek kan dan ook een intimiderende ervaring zijn en nergens is dat zo tastbaar als bij het beluisteren van wat waarschijnlijk zijn meest geliefde band was: het kwartet met Marilyn Crispell, Mark Dresser en Gerry Hemingway, dat vanaf het midden jaren tachtig zijn working band was, tot de fase van de ghost trance music het een decennium later overnam. Deze muziek is door de compacte instrumentatie minder overdonderend dan de grote, orkestrale werken en opera’s, maar het blijft raden naar de strategieën die gehanteerd worden, de manier waarop inhoud en vorm gestalte krijgen, voortdurend transformeren in handen van een band die na jarenlange, intense samenwerking, functioneerde als een centraal gestuurd orgaan. De link met de jazzgeschiedenis was vaak goed hoorbaar, maar ze zitten natuurlijk ook in een avant-garde traditie van moderne, gecomponeerde muziek, met soms enorme dynamische sprongen, van dwarrelende dromerijen tot sputterend gekronkel, autistisch geharrewar, en natuurlijk een onwereldse combinatie van compositie en improvisatie. Je gaat je wel afvragen waarom nu enkel de eerste helft van het dubbelalbum beschikbaar gemaakt wordt en of de oorspronkelijke liner notes uit 1996, gezien de constante evolutie van Braxtons oeuvre, niet aan een update toe waren. Natuurlijk blijft de muziek ook meer dan twintig jaar later een prikkelend avontuur voor de oren.
Guy Peters
Anthony Braxton (rieten), Marilyn Crispell (p), Mark Dresser (b), Gerry Hemingway (perc, mar)

Datum: september 10, 2015