Bambi Pang Pang – Drop your Plans

44:55 – El Negocito Records

*****

Andrew Cyrille (76) past in het rijtje bekende freejazzdrummers van Sunny Murray, Rashied Ali en Ed Blackwell. Maar de Amerikaanse veteraan van vele oorlogen (tien jaar bij Cecil Taylor, ook gespeeld met John Coltrane, Coleman Hawkins en avant-garde-iconen zoals David Murray en David S. Ware) heeft ook een heel subtiele kant. Het is die rustige versie van Cyrille die hier het meest aan bod komt, in zijn samenwerking met het uitstekende Belgische trio van pianist Seppe Gebruers, bassist Laurens Smet en saxofonist Viktor Perdieus. De muzikanten leerden elkaar kennen tijdens een speciaal project op Jazz Middelheim 2013. Dat werkte zo goed dat deze cd er het logische gevolg van is. Opener Isme klinkt als een intieme muzikale meditatie. In Fuks kraait pianist Gebruers van de pret en toont Perdieus zich op sopraansax een muzikale volgeling van Steve Lacy. Waarna Frases weer heel bedachtzaam klinkt. Pas met Dr. Licks, een compositie van Cyrille en het felste nummer van de plaat, krijgt de muziek een forse energiestoot. Viktor Perdieus laat zijn tenorsax alle hoeken van de kamer zien, aangepord door de ontketende ritmesectie. Waarna Cyrille een eigen compositie speelt, helemaal alleen achter zijn drumstel. Ook dat is een heel bedaard, intiem stuk. Op Border/Grens en Ready Set is het vooral smullen van het intense pianospel van Gebruers (een fan van Paul Bley, vermoeden we). En met titelnummer Drop your Plans keert de rust terug, zonder dat de muziek daardoor minder intens wordt. Bambi Pang Pang is een wat onnozele groepsnaam voor een prachtig ensemble dat op deze cd bewijst dat avant-gardejazz ook toegankelijk en complexloos mooi kan zijn.

Peter De Backer

Seppe Gebruers (p), Viktor Perdieus (ss, ts), Laurens Smet (b), Andrew Cyrille (d)

Datum: december 14, 2015