Brian Bromberg – THICKER THAN WATER

Brian Bromberg – THICKER THAN WATER

Artistry Music

Van de 13 tracks op deze cd zijn er 11 door de bassist geschreven. Na enkele onversneden jazzalbums (Full Circle bv) is dit een smooth jazzplaat geworden: de stijl is erg homogeen, de scherpe kantjes zijn van de muziek afgevijld. Toch wordt ze continu gedragen door (erg) funky grooves die de muzikant de kans geven zijn virtuositeit te demonstreren zonder al te exhibitionistisch te worden. Composities en arrangementen zijn van hoog niveau en veeleisend voor de muzikanten.

Vergis je niet, je hoort nergens gitaarsolo’s, maar de tunes die Bromberg op de piccolobas speelt (even hoog gestemd als de gitaar) klinken net als een elektrische gitaar, en aan snelheid, precisie en melodie wordt niet ingeboet. Brombergs stijl deed ons bij momenten hard denken aan die van bijvoorbeeld Victor Wooten.

De 3 solostukken tonen wat de man in zijn mars heeft aan klankkleuren, snelheid en meesterschap over het instrument. Ze vloeien over in zeer energieke nummers, weliswaar met veel herhalingen – typisch voor dit genre. Dat Bromberg deze opnames uitbrengt 2 jaar na een zwaar ongeval (hij brak zijn rug op 2 plaatsen) waar hij erg lang moest van revalideren, is uitzonderlijk. Zijn meesterschap over het instrument is volledig terug. In dit project werd hij geholpen door George Duke, Randy Brecker en heel wat anderen. Een sterk staaltje vakmanschap is dit, technisch indrukwekkend, maar misschien toch hier en daar iets te gepolijst.

Brian Bromberg (b), Everette Harp, Najee, Doug Webb, Brandon Fields, Gary Meek, Mark Visher, Vince Trombetta, Marion Meadows (s), Lee Thornburg, Randy Brecker, Willy Murillo, Tony Guererro (t), Nick Lane, Jason Thor (tb), Tom Zink, Brian Simpson, George Duke (keyb),  Gannin Arnold, Paul Jackson Jr.(g), June Kuramoto (koto), Franklin Richardson III (d), Lenny Castro, Alex Acuna (perc), Mark Hollingsworth (bamboe fluit), Zack Bromberg (loops), String Section: The Rising Sun Orchestra, Tom Zink (string arrangement).

Datum: januari 23, 2019