David Torn – Only Sky

ECM Records – 76:15

***

Producer, componist en gitarist David Torn werkte met David Bowie, Jeff Beck en David Sylvian, en is vooral in de weer met filmmuziek, maar houdt er sinds begin jaren tachtig ook een boeiende carrière op na als improvisator en geluidsmanipulator. De studio is zijn tweede instrument en de plaats waar hij opgenomen muziek uit elkaar haalt, bewerkt en onderwerpt aan collagetechnieken. Maar hij is ook een sterk improvisator, wat op Prezens (2007), zijn vorige album op ECM en een samenwerking met zwaargewichten Tim Berne, Craig Taborn en Tom Rainey, nog leidde tot een prachtcombinatie van vrije improvisatie en zijn bekende studiowerk. Op Only Sky, opnieuw een plaat waarvan de opnames achteraf in de studio bewerkt werden, doet hij het solo. Naar eigen zeggen werd het zijn meest persoonlijke plaat totnogtoe. De sound en het spelen met loops zijn herkenbaar Torn en zoeken het ergens in de zone tussen het filmische werk van Gary Lucas, de rootsy dromerijen van Bill Frisell, de ambient van figuren als Steve Roach en Dirk Serries, en de moderne manipulaties en lagenwerking van een Stian Westerhus. Muziek die het ene moment weids en pastoraal klinkt, en even later onheilspellend, zelfs claustrofobisch. Only Sky is een tour de force van gitaarmanipulatie en textuurcontrole. Het is enkel jammer dat een duur van vijf kwartier net iets te veel is om de aandacht blijvend vast te houden en dat de liner notes van David Torn en Tim Berne, waarvan sprake is in de credits, nergens te bespeuren zijn.

Guy Peters

David Torn (g, el oud)

Datum: oktober 27, 2015