Gratitude Trio – Alive

El Negocito Records – 54:37

****

Lang hoef je niet naar deze tweede cd van het Belgische Gratitude Trio te luisteren om erachter te komen dat de muziek van John Coltrane een essentiële inspiratiebron is. Sporadisch duiken er letterlijke citaten op, maar vooral is de geest van een de grootste tenorsaxofonisten in de jazz voortdurend aanwezig. Je hoeft evenmin lang naar Alive te luisteren om uit te vinden dat Jeroen Van Herzeele, Alfred Vilayleck en Louis Favre niet oppervlakkige en gemakzuchtig op Coltranes erfenis voortbouwen. Er zijn talloze tributen aan de grote tenorman gewijd, maar waar de noten nog wel na te spelen zijn, blijkt het toch telkens uitermate lastig om voor Coltranes energie, spiritualiteit en aan het bezetene grenzende geestdrift een passende vertaling te vinden. Het Gratitude Trio slaagt daar wonderwel in. Blikvanger is natuurlijk saxofonist Jeroen Van Herzeele met zijn gloedvolle, intense en doorleefde spel. Het is knap dat Van Herzeele op deze manier eer durft te betonen; alles waar Coltrane voor staat is in deze muziek aanwezig en toch is het niet louter epigonisme. Er wordt een gezamenlijk verhaal verteld, overtuigingen worden gedeeld, die diep van binnen zitten en met evenveel kracht als liefde naar buiten worden gebracht. Het ritme-duo Alfred Vilayleck op bas en Louis Favre op drums speelt in dat geheel geenszins een ondergeschikte rol. Het donkerwarme geluid van Vilayleck is een perfecte match voor dat van Van Herzeele en zowel hij als Favre weten op te stuwen zonder de ruimtelijkheid van de muziek te verstoren. Omdat hun wereld natuurlijk nog veel groter is dan Coltrane, kiest de groep soms voor een pittige funky groove. De geest begint maar weinig zonder lichaam immers.

Mischa Andriessen

Jeroen Van Herzeele (ts), Alfred Vilayleck (b), louis Favre (d)

Datum: oktober 19, 2015