Ifa y Xango Tentet – Twice Left Handed/Shavings

El Negocito Records – 31:11

****

De zeven bandleden die van Abraham, de eerste cd van Ifa Y Xango zo’n succes maakten, zijn ook op deze opvolger te horen. En toch klinkt de nieuwe plaat helemaal anders. De band is uitgebreid tot een tentet, met een tweede drummer en twee elektrische gitaristen erbij. Het zijn vooral die gitaren die de klankkleur bepalen, en als je weet dat Seppe Gebruers hier geen piano, maar wel allerlei keyboards bespeelt, dan weet je dat deze plaat zeer elektrisch getint is. Niet dat de muziek daardoor minder interessant wordt, integendeel. Twice Left Handed, opgedeeld in vier stukken, biedt boeiende soundscapes. Opener Kamchatka is trage rock. Fjaka start met een Bill Frisell-achtige gitaar, bovenop creatieve drums en zinderende elektronica op de achtergrond. Gamma begint met een sound poem van de blazers, tot alweer forse drums en donkere elektronica overnemen. Het superkorte Moedwil valt op door de Allan Holdsworth-achtige gitaar. Hoogtepunt van de cd is het lang uitgesponnen Shavings. Een heerlijke brok muziek, die nog vrij traditioneel begint: stevige elektrische bas, fijne saxen, alweer die elektrische gitaren. Maar gaandeweg nemen de elektronica over, inclusief de ‘processing’ van Seppe Gebruers, waarna het stuk een stevige, ja zelfs dansbare groove meekrijgt, om aan het eind weer langzaam uit te doven. Net geen kwartier duurt dit stuk, en u zal zich er geen seconde mee vervelen. Alles bij elkaar duurt deze cd iets meer dan 31 minuten, maar we hebben er meer van genoten dan veel exemplaren die twee keer zo lang duren.

Peter De Backer

Bert Cools (g), Sep François (perc), Seppe Gebruers (keys), Joao Lobo (dr), Ruben Machtelinckx (g), Filipe Nader (as), Ruben Pensaert (dr, perc), Viktor Perdieus (ts), Laurens Smet (b), Niels Van Heertum (euphonium)