Jelle Van Giel Group – Songs For Everyone

Hevhetia – 59:00

*****

De 29-jarige drummer Jelle Van Giel heeft jarenlang gewerkt aan het album Songs For Everyone. Alle composities schreef hij zelf. Hij haalde zijn inspiratie uit reizen, onder meer naar Zuid Afrika. Dat vertaalt zich in een relaxte en magische schoonheid in het nummer Cape Good Hope.  En het moet gezegd, op Songs For Everyone  komt vooral het magische en lyrische samenspel tussen de onvolprezen pianist Bram Weijters en de blazerssectie naar voor. Op tenorsax hoor je Steven Delannoye, op altsax Erik Bogaerts en op trompet Carlo Nardozza. Samen met gitarist Tim Finoulst en bassist Janos Bruneel wist Van Giel dus een mooi gezelschap bijeen te trommelen.  Ook het openingsnummer A New Beginning is indrukwekkend. Gedurende meer dan 9 minuten word je ondergedompeld in een lyrische schoonheid waarin het septet doet denken aan een heuse (mini) bigband. De arrangementen zijn fijn, niet complex, maar toch met genoeg ruimte om de muzikanten hun ding te laten doen. Dit nummer blijft hangen! Jelle Van Giel speelde op jonge leeftijd al bij de Freddy Sunder Big Band. Hij behaalde aan het conservatorium van Brussel een bachelor-diploma bij Kris Defoort en volgde nadien ook compositielessen bij Bert Joris. En dat is te horen op Songs For Everyone.  Dit is een must have voor iedereen die houdt van lyrische en melodische jazz. Dé perfecte soundtrack voor een romantische zomeravond. Van Giel kreeg felicitaties voor zijn  album van niemand minder dan Jef Neve en John Ruocco. Het is uitkijken naar de live-uitvoering van deze muziek!

Dirk Roels

Jelle Van Giel (d), Janos Bruneel (b), Bram Weijters (p), Steven Delannoye (ts), Erik Bogaerts (as), Carlo Nardozza (tp), Tim Finoulst (g)