Jerry Granelli Trio – What I Hear Now

Addo Records – 37:54

*****

Na dertig jaar en twintig albums verder tast Granelli nog steeds met evenveel energie en verve zijn muzikale en ritmische ruimte af. Hij is een erg interessante en boeiende drummer, maar hij weet zich ook in uitstekend gezelschap met een select gezelschap blazers. Geen gitaar of piano op deze plaat. De erg knappe saxpartijen, het zijn bijna duels, onderbouwd door alleen maar de ritmische puls van Granelli komen erg energiek en bevlogen over en zijn meeslepend. De Canadees Mike Murley is hier natuurlijk een erg goede keuze. De plaat is kort, maar krachtig. En toch is er een zeer mooie afwisseling tussen het gedrevene en het rustige. Tune #3 en #4, Walter White (toch wel een referentie naar Breaking Bad?) en Mystery, scheppen een oase van rust tussen de soms frentetische saxsolo’s. Granelli is duidelijk een kind van de Free uit de jaren ’60 maar het zou verkeerd zijn hem hierop te blijven vastpinnen: What I Hear Now verwijst onmiddellijk naar het nu. De cd moet je dus beschouwen (en dat is erg goed hoorbaar) als een document dat illustreert hoe Granelly de muziek in het nu beleeft. Dan merk je de onvoorstelbaar grote bagage, het mooie saxwerk (de cd drijft er eigenlijk op), de energetische kracht en vooral: de virtuoze manier waarop de Canadese drummer zijn trommels, stokken en cymbalen beroert. Subtiel, krachtig, gedoseerd. Een schitterend album dat ontelbare invloeden zeer evenwichtig incorporeert en waarin de muzikanten elkaar ongelooflijk goed aanvullen. The Swamp is een waardige funky afsluiter van een plaat die barst van de creativiteit en pit. Het luisterresultaat is een relatief korte maar kwalitatief erg hoogstaande muzikale beleving. Topniveau!

Jerry Granelli (d), Mike Murley (ts), Dani Oore (ts, ss), Andrew McKelvey (as), Andrew Jackson (tb), Simon Fisk (3 string bassetto)

Datum: oktober 27, 2015