Joe Locke – Love is a Pendulum

Motema – 66:07

****

De cd van deze excellente vibrafonist (samenwerking met Geoffrey Keezer, Mraz, Drummond…) is geïnspireerd op (en gebouwd rond) een gedicht van Barbara Sfraga. Gedichten inspireren Locke wel meer, naar eigen zeggen. Elke strofe ervan begint met een metafoor en die vijf vergelijkingen hebben de muzikant stof gegeven voor dit prachtige album. Op de cd wordt die vijfdelige suite omgeven, omarmd zou je kunnen zeggen, door vier tunes van de hand van Locke. De suite staat dus centraal, en elk deel is muzikaal erg fijn opgebouwd. Zo is Love Is A Pendulum gebouwd op polytriaden, Love Is Letting Go wordt dan weer een rubato ballade, Love Is Perpetual Motion begint met een ruime opening voor twee saxofoons, enz. Kortom, dit is een erg mooi opgebouwd album. Naast dit structurele en compositorische aspect toont Locke zich een voortreffelijk vibrafonist. Elke compositie is erg genietbaar. Muzikaal en ritmisch valt er erg veel te rapen, en de muziek is erg fijn, subtiel en mooi gebracht. Het vibrafoonspel gecombineerd met de saxen in unisono produceert een unieke sound, zoveel is zeker. Maar ook de ritmesectie (bas en drums) doet uitstekend haar werk, en speelt zowel funky, stuwend en aanstekelijk, zonder overdaad. Daardoor wordt een prachtige balans bereikt tussen musiceren op het hoogste niveau en toegankelijkheid. Chapeau!

Joe Locke (vib), Robert Rodriguez (p), Terreon Gully (d), Ricky Rodriguez (b & elb) plus special guests Rosario Giuliani, Donny McCaslin (saxes), Victor Provost (steel pan), Theo Bleckmann (voc), Paul Bollenback (g).

Datum: oktober 27, 2015