John Scofield – Past Present

Impulse Records – 52:27

*****

In de late jaren ’70 timmerde hij al aan de weg met een toen vrij onbekend trio, hij speelde met Miles Davis, ging over naar de post-fusion in de jaren ’80 en probeerde later met o.a. Medeski, Martin en Wood allerlei tonale mogelijkheden uit. Met Steve Swallow en Bill Stewart zette hij zichzelf op de kaart. In de jaren ’90 werd Joe Lovano zijn vaste tenorsaxofonist en toen was de Scosound voldoende bekend. Scofield gaat op deze schijf in alle tracks (ze zijn alle van zijn hand) op dit laatste patroon verder. De muziek voegt niets nieuws toe aan wat we al gehoord hadden, maar het blijft een fantastische ervaring de vier muzikanten continu erg intensief het beste van zichzelf te horen geven. Met Lovano zijn de unisono’s nog steeds indrukwekkend. De drummer en de bassist (Grenadier is een enorme aanwinst) vormen een fantastische ritmische aanvulling voor dit duo en hun rol is weliswaar anders, maar zeker niet minder boeiend. Duidelijk is wel dat iedereen hier musiceert op het hoogste niveau en wel alsof het allemaal een fluitje van een cent is. De volle, ronde toon van de gitarist, soms clean, heel dikwijls met een subtiele toets extra drive (we vermijden het woord distortie) overspoelt je en grijpt nog steeds aan wegens de expressieve mogelijkheden. De titel verwijst duidelijk naar de herhaling van wat in het verleden al een keer gebeurd is, maar dat doet helemaal niéts van de kwaliteit af. Om het met Scofield zelf te zeggen: “Old or new, what the hell. The music is fresh.” Wij delen deze mening. We geven toe, we zijn erg grote fan. Maar luister naar die fantastische gitaar- en saxpartijen, naar dat drijvende drum- en baswerk … Wat een schitterende plaat, wat een schitterende composities, wat een schitterend samenspel, wat een niveau! Een echte aanrader.

John Scofield (g), Joe Lovano (ts), Larry Grenadier (b), Bill Stewart (d)

Datum: december 14, 2015