Kevin Eubanks / Stanley Jordan – Duets

Mack Avenue – 48:17

*****

Kijk, als twee groten als Eubanks en Jordan de handen in elkaar slaan, dan mag je daar naar uitkijken. Met dit album kom je niet bedrogen uit. De twee instrumentalisten vullen elkaar erg goed aan. De keuze van de tracks is netjes uitgebalanceerd. Het eigen werk is fijnzinnig en gevoelig uitgevoerd. Het duo weet sfeer te creëren, en nieuws-/leergierige gitaristen blijven niet op hun honger zitten (luister maar naar de akoestische solo’s van Eubanks bv). Maar het gaat niet om egotripperij: de hele cd is erg muzikaal en evenwichtig opgebouwd. De spanningsboog wordt van begin tot einde volgehouden, en de verwachtingen worden evengoed ingelost. Daar zijn de eigenzinnige versies van Summertime, Someone Like You, Blue In Green niet vreemd aan, natuurlijk. Niettegenstaande het hier gaat om een duo, blijft elk nummer toch verrassen door aanpak en arrangement met daaruit volgend een sonore rijkdom. Het is natuurlijk een godsgeschenk dat beiden de gitaar en de bas aankunnen, gecombineerd met pianowerk (op Blue In Green bv). Dat maakt veel afwisseling mogelijk. Het is typerend voor deze groten dat zij hun eigenheid kunnen bewaren in de beurtrollen die ze op zich nemen. Elk nummer is een rijk geschakeerd palet, zowel structureel als melodisch verrassend en boeiend. Dat dit allemaal grotendeels akoestisch gebeurt en dat elke vorm van elektronische effectzoekerij gemeden wordt, tilt het geheel op een nog hoger niveau. Dit is een cd die we warm aanbevelen aan alle gitaristen onder ons, maar vooral: puur muzikaal gesproken is dit gewoon een steengoede plaat.

Kevin Eubanks (g, elg, p, kb, vibes), Stanley Jordan (g, elg, b)