MikMâäk – MikMâäk

De Werf – 86: 00

*****

Het Belgisch-Franse collectief MikMâäk heeft een dubbelalbum uit om u tegen te zeggen. De plaat werd in juni 2015 live opgenomen tijdens twee concerten in De Werf. Eerder al speelde de 17-koppige atypische bigband op Jazz Middelheim en Gaume Jazz Festival. Het album bevat composities van Fabian Fiorini, Laurent Blondiau, Niels Van Heertum, Yann Lecollaire, Michel Massot en Claude Tchamitchian en arrangementen van Guillaume Orti. Dit is een bijzonder goed smakende mix van broeierige jazz, improvisatie, hedendaagse muziek, flarden uit de alternatieve rock en een snuifje filmmuziek. MikMâäk opent met Marche Cubiste van Fiorini en meteen denk je te weten waar de trip heen gaat. Maar die gedachte verdwijnt snel, want dit collectief  komt zeer verrassend en origineel uit de hoek. Kan ook moeilijk anders met zo’n line up. Trouwens, twee van de drie trompettisten van MikMâäk wonnen al de Sabam Jazz Award: Bart Maris in 2014 en Laurent Blondiau dit jaar. En dat die prijs ook ooit bij Jean-Paul Estiévenart zou kunnen belanden is niet zo surreëel. In Tilt blaast Michel Massot je van je sokken terwijl de ritmesectie geweldig doordramt en de trompetten en saxen voor stevig weerwerk zorgen. Etoile de Brume Suspendue komt zo uit een film noir.  Deel 2 opent met Litanie van Fabian Fiorini. Wie er bij was op de Belgian Jazz Meeting zal de passage van MikMâäk niet snel vergeten. Ongetwijfeld één van de beste Belgische producties van het jaar, voor wie het net even wat anders mag zijn!

Dirk Roels

Pierre Bernard (f), Laurent Blondiau (t), Geoffroy de Masure (tb), Jean-Paul Estiévenart (t), Fabian Fiorini (p), Yann Lecollaire (cl & bascl), Joao Lobo (d), Quentin Manfroy (f), Bart Maris (t), Michel Massot (tb), Guillaume Orti (ss & as),  Pascal Rousseau (tb), Claude Tchamitchian (b),  Grégoire Tirtiaux (bs), Bo Van der Werf (bs), Niels Van Heertum (euph), Jeroen Van Herzeele (ts)

Datum: december 14, 2015