Myrddin – Rosa De Papel

Zephyrus – 79:31

****

Myrrdin timmert al lang aan zijn gitaristieke weg, en dat is niet zonder resultaat. Hij bespeelt de flamencogitaar op een meesterlijke wijze. Maar op deze cd gaat hij nog een stap verder. Hij combineert deze stijl (of drijft hem verder) door andere muzikanten in het gebeuren te betrekken. In het eerste nummer (Altai) laat Jef Neve horen dat ook hij de flamenco begrijpt. Door al die boeiende samenwerkingen ontstaat een hybride genre – weliswaar heel erg gebaseerd op de flamenco – dat vrij uniek klinkt. Zo worden niet alleen teksten van Garcia Lorca gezongen, maar wordt ook onze eigenste Guido Gezelle (Mijn hert is als een blomgewas) binnen de grenzen van zijn muziek getrokken. Dat laatste wordt gezongen door vader Koen De Cauter die dat met een zuiderse passie doet. Alsof de stijl zomaar probleemloos naar de Vlaamse contreien over te planten is. Geflankeerd door een variërend aantal musici maakt Myrddin van deze plaat toch wel een héél compleet en op zichzelf staand werk, waarbij uiteraard ook George Brassens niet vergeten wordt. De bijdragen van Jef Neve, Alicia Carrasco (zang) en vele anderen dragen bij tot het unieke karakter. Het titelnummer is zowaar een erg jazzy tune (luister naar de bassist en de saxofonist) geworden, maar de Andalusische sfeer blijft prominent aanwezig. Alle muzikanten op deze plaat doen hun werk functioneel en ondersteunen Myrddin in zijn doelstelling: de creatie van een eigen geluid op basis van de akoestische gitaar en de Spaanse folklore. En dàt is nu net de essentie van de flamenco. De muziek wordt niet genoteerd, maar doorgegeven en verrijkt door iedere muzikant. Dit is een erg mooi album.

Myrddin de Cauter (g) en anderen (Michael Campagna, Alain Pérez, Manu Masaedo, Jef Neve, La Susi, Nino de Pura, Alicia Carrasco, Koen de Cauter, Ana Llanes)