logo

Oliver Lake & William Parker

 

To Roy

Intakt Records – 50:09

****

Op 9 januari 2014 verloor de improvisatiewereld Roy Campbell. De trompettist werd nooit bekend bij een breder publiek, maar z’n naam werd door de liefhebbers wel met ontzag uitgesproken, vooral dan voor de manier waarop hij experiment wist te combineren met wortels in de roots, van soul en blues tot de vurige freejazz van de jaren zestig. Dat heeft hij ook gemeen met saxofonist Oliver Lake en meesterbassist William Parker, die deze opnames vijf dagen na het overlijden van Campbell maakten. Zo’n combinatie van bas en saxofoon is eerder ongewoon, al waren er wel wat voorgangers. Joëlle Léandre deed het regelmatig (met o.m. Anthony Braxton en Daunik Lazro), Lake’s collega bij het World Saxophone Quartet, Julius Hemphill, liet prachtige opnames na met Peter Kowald, en Parker zorgde zelf voor minstens één bas/sax-klassieker met New World Pygmies, met Jemeel Moondoc. Het is ook bij die release dat deze samenwerking met Lake het meest aansluit. De twee zullen er nooit in slagen om die soulvolle gloed en de bluesresten helemaal van zich af te schudden, maar eigenlijk is enkel opener Variation On A Theme Of Marvin Gaye, opgebouwd rond een herhaalde baslijn waarop Lake naar believen kan soleren, duidelijk verankerd in die blues. Elders gaat het er doorgaans een stuk grilliger aan toe, gaat soms het vuur aan de lont, vindt er een prikkelend heen-en-weer-gekets plaats. Nochtans gebeurt dat meestal met composities, die overduidelijk dienen als platformen van waarop de twee een dans uitvoeren, een conversatie opstarten of het geluid er gewoon uit laten gulpen, rauw en instinctief, ongehinderd door beperkende afspraken. Het resultaat is een integere, intieme en uitdagende plaat, die ook Campbells fans zonder aarzelen kunnen aanschaffen.

Guy Peters

Oliver Lake (as), William Parker (b)

Datum: juni 10, 2015
Abonneer