Paul Heller – Trio

Mons Records – 44:44

****

Een online zoektocht naar dit trio levert – buiten deze éne cd – helemaal niets op. Dat is opmerkelijk, en erg jammer: de Duitse tenorsaxofonist Paul Heller (vast lid van de WDR big band en levensgezel van zangeres Fay Claassen), bassist Ruud Ouwehand en drummer John Engels vormen samen één goed geoliede machine, alsof er jarenlang vaak samengespeeld werd. Op basis van deze cd hoop ik in elk geval dat dat alsnog gaat gebeuren, want de heren vullen een gat (of toch: gaatje) in ‘de markt’: complexloos spelen over ‘standard-like’ materiaal (er staan maar twee standards op de plaat, en een contrafact over Giant Steps), waardoor de klemtoon komt te liggen op interactie en enthousiaste swing, wars van moeilijkdoenerij. Een beetje zoals op de oerplaat van deze sobere bezetting, Sonny Rollins’ Way Out West. Geen gezochte complexiteit, edoch zeker ook geen easy listening: Heller gebruikt schijnbaar achteloos het héle register van zijn instrument, met een vocale, plastische klank. Engels, tachtig ondertussen, gaat tekeer alsof hij nét van het conservatorium komt – of nee, veel avontuurlijker dan dat eigenlijk – en blijft doorheen de hele plaat verrassen. Ouwehand zorgt met een warme, donkere houtklank voor een stevige ondergrond en enkele solo’s, waarbij Heller soms in de achtergrond wat kanttekeningen plaatst. Invloeden komen van overal: Ornette Coleman klinkt mee op Tot Ziens, Johnny Griffin op Just Another Lullabye; First Proof is voorzichtig en akoestisch funky, Akselin Ja Elinan een Fins volkswalsje, It Could Happen To You krijgt een tedere lezing. Voor liefhebbers van de bezetting – want die blijft natuurlijk een beetje Spartaans – is deze plaat een absolute aanrader.

Arne Van Coillie

Paul Heller (ts), Ruud Ouwehand (cb), John Engels (d)

Datum: oktober 19, 2015