Reggie Washington – Rainbow Shadow

Jammin’ ColorS-cd-64:33

*****

In voorgaande cd’s onderzocht de New Yorkse bassist nog het raakpunt tussen jazz, funk, blues en groove, als wou hij het vagevuur tussen de Amerikaanse en Belgische musici en hun output aftasten en zichzelf erin terugvinden. Op Rainbow Shadow gaat hij totaal voor zijn universum: geen bebop, geen free, geen jazz, maar een uit zijn versleten en behaagzieke clichématigheid weggetrokken funk met een liefde voor liedvorm, R&B en de hele erfenis van Miles, Bill Withers, Curtis Mayfield, Otis Redding, enz. Het is dan ook een afscheidshommage aan zijn vriend Jef Lee Johnson, de grote bluesy gitarist, die abstractie en rauwe expressie niet uit de weg ging. Google hem op: de jazzwereld hemelt vandaag nogal wat onbenullige slimmeriken op en verzwijgt vaak assertieve krachten. Dit is een ware concept-cd met sterk werk van drummer Patrick Dorcéan (een Afro-Belg), DJ Grazzhoppa (steengoede bijdrage) en de Amerikaanse gitarist Marvin Sewell, die stevig Jef Lee Johnson vereert. Samples en inserts worden raak gebruikt. Washington slaagt er totaal in de basgitaar als solo- en melodie-instrument op het ensemble te plaatsen zonder wanverhoudingen te veroorzaken en hij verrast als begenadigd vocalist. Deze cd zit, deze cd staat er, u mag kiezen.

Chris Joris

Reggie Wahington (eb, voc, samples), Marvin Sewell (g), Patrick Dorcéan (d, perc), DJ Grazzhoppa (tt, samples), guests: Wallace Roney (t), Yohannes Tona (b), Chico Huff (b), Alex Tassel (t), Jacques Schwartz-Bart (ts), Lili Anel (voc), Jonathan Crayford (kb), Stefany & Ella Washington (narr), Monique Harcum (voc)

Datum: juni 11, 2015