Rez Abbasi Acoustic Quartet (RAAQ) – Intents and Purposes

Enja Records – 53:40

*****

Met dit album gaat Abbasi – die toch al een ernstige reputatie opgebouwd heeft met eigen werk – terug naar de jaren 70: rockjazz en fusionjazz zijn de aantrekkingspolen. Naar eigen zeggen kende hij te weinig muziek uit deze tijd. Hij heeft met deze plaat geen representatief beeld willen ophangen van deze periode, maar de nummers werden puur op basis van esthetische criteria geselecteerd. Zawinul, Hancock, Martino, Corea e.a. hebben blijkbaar een diepe indruk achtergelaten bij de muzikant, want het is bij hen dat hij te rade gaat. Deze keer niet met elektrische, maar wel met akoestische gitaar. En dat klinkt zonder meer ontzettend goed. Vooral omdat dit instrument in deze bezetting perfect matcht met de vibrafoon van Ware. Dat de nummers van onder het elektronische stof gehaald worden illustreert hun muzikale rijkdom, en die weet Abbasi verduiveld goed te benutten. Keer op keer brengt hij de tracks terug naar hun muzikale kern, en weeft hij er met zijn band zijn improvisaties rond. Abbasi isals gitarist boeiend om te beluisteren. Dat hij de fretless, de baritongitaar en de met staal besnaarde gitaar gebruikt, zorgt voor afwisseling, kleur en rijkdom. Je hoort geen toonladdertovenaar, maar een eerlijke, melodische en improvisatorisch/compositorisch sterke muzikant. Drummer en bassist vormen een erg geschikte ritmische sectie onder de twee solisten. Zij maken er een zeer toegankelijke, fijne en frisse schijf van. Milt Jackson en Pat Metheny kwamen ons dikwijls voor de geest. Maar vrees niet, lezer, het gaat niet om plagiaat. Dit kwartet is origineel en godzijdank creatief eigenwijs. Dit is een schitterende cd waarop Abbasi zich een volleerd instrumentalist toont: hij bouwt erg mooie muzikale lijnen en heeft geen behoefte aan enige opsmuk. Dat hij hier de akoestische gitaar hanteert is alleen maar een pluspunt.

Rez Abbasi (steel string, fretless & baritone ac g), Bill Ware (vib), Stephan Crump (cb), Eric McPherson (d)

Datum: maart 10, 2015