Snarky Puppy & Metropole Orkest – Sylva

Impulse – 54:31 + DVD

****

Romige melodieën, stevige grooves, virtuoze muzikanten, ondefinieerbare muziek die alle genres overstijgt? Dat moet Snarky Puppy zijn! De band van bassist Michael League is hipper dan hip, bewees ook hun succesvolle passage op Gent Jazz (al hadden de solo’s toen wel wat compacter gekund). Sylva is wel lichtjes anders dan wat we van hen gewend zijn. Bassist Michael League pende een suite in zes delen in de wetenschap dat hij zijn band mocht aanvullen met het onvolprezen Nederlandse Metropole Orkest. Het resultaat is een groots opgezet en hyperambitieus werkstuk, inclusief dvd van de opnames tijdens concerten in Dordrecht. De grooves en de seventies-synthesizers (die meer aan Return to Forever dan aan Weather Report doen denken) zijn er ook dit keer, maar League slaagt er ook in het prima Metropole Orkest perfect te integreren in die heel bijzondere muziek die Snarky Puppy’s handelsmerk is. Heel bijzonder is slotstuk The Clearing, een brok muziek van net geen 20 minuten, dat kan gelden als een prima samenvatting van het funky muzikale universum van Snarky Puppy.

De dvd bevat ook nog een leuke reportage over hoe dit project tot stand kwam, inclusief het gezeul met bomen om het podium in Dordrecht wat aan een woud te doen denken. Sylva, inderdaad.

Peter De Backer

Michael league (elb, moog keybass), Bob Lanzetti, Mark Lettieri, Chris McQueen (elg), Bill Laurance, Corey Henry, Justin Stanton (keys), Jay Jennings, Mike ‘Maz’ Maher (tp, flh), Chris Bullock (ts, cl, bcl), Nate Werth (perc), Robert ‘Sput’ Searight (dr), Metropole Orkest.

Datum: oktober 27, 2015
Tags: ,