Stephan Crump & Mary Halvorson Emerge

Intakt Records – 49:52

****

Hij profileerde zich met het Rosetta Trio en is intussen vooral bekend als de bassist van het gelauwerde Vijay Iyer Trio. Zij wordt wel eens het gitaarwonder van New York genoemd en valt te horen aan de zijde van avant-garde kleppers als Anthony Braxton, Ingrid Laubrock en John Hébert. Samen maakten ze, onder de naam Secret Keeper, een eerste duoplaat – Super 8 – in 2013. Die liet vooral uitvinding van het moment horen. Die spontane aanpak herhalen ze op hun tweede album binnen een context van composities en het resultaat klinkt al net even spontaan, fris en mysterieus. Wie soms afgeschrikt wordt door het soms kribbelende en wringende spel van Halvorson, die krijgt hier immers ook een andere gedaante te horen. Een van de tracks, Nakata, is geïnspireerd door een personage in Murakami’s Kafka op het strand, en dat houdt ook steek, want net als in die roman krijg je hier iets gepresenteerd dat voortdurend heen en weer beweegt tussen mysterie, magie en melancholie, met de air van een dagdroom die maar niet aan z’n einde komt. Het samenspel is intiem en delicaat, maar net zo vaak speels of voorzien van een ongrijpbaar, bijna onwerkelijk randje. Daar zitten de effecten die Halvorson gebruikt zeker voor iets tussen. Noten worden verbogen, glippen uit de greep, struikelen over elkaar. Vanaf What I’ll Do, een prachtinterpretatie van een klassieker van Irving Berlin, beland je in een wereld van transformatie met uitlopers in de werelden van folk, Tin Pan Alley pop, impro en radicale ontmanteling. Alsof de halfversterkte lyriek van Joe Pass in aanvaring komt met het tabula rasa van Derek Bailey. Maar dan komt er nog het samenspel met Crump bij, en ook die kan putten uit een schijnbaar eindeloze inspiratie. Emerge is niet minder dan een prachtplaat.

Guy Peters

Stephan Crump (b), Mary Halvorson (g)

Datum: juli 10, 2015