STUFF. – STUFF.

Buteo Buteo – 40:20

*****

Het Gents-Antwerpse vijftal STUFF. heeft zich de afgelopen paar jaar een stevige live reputatie weten op te bouwen en wordt door kenners al langer getipt als één van de meest opwindende acts van het moment in België. Het bleef echter afwachten of ze die reputatie ook op plaat zouden waarmaken. En of dit gelukt is! Dit titelloze debuut laat zich beluisteren als een spannende en meeslepende trip, waarbij de groep duidelijk een weloverwogen collectieve sound laat primeren op individueel solistisch geweld, zoals dat bij veel jazzplaten aan de orde is. Het album is dan ook bedenkelijk een jazzplaat te noemen. Liefhebbers van jaren ‘70 fusion zullen terecht opmerken dat af en toe leentjebuur werd gespeeld bij groepen als Weather Report, maar wie wat vertrouwd is met hedendaagse elektronische muziek herkent net zo goed knipogen naar o.a. de Brainfeeder-stal van producer Flying Lotus. De prominente geslapte baspartijen en bepaalde sounds die uit de EWI en de keys worden getoverd, doen dan weer een duidelijke hand van 80’s funk voelen en hier en daar duiken ook invloeden uit dub en trip hop op. U hoort het al, dit is een plaat die moeilijk in hokjes te plaatsen valt. Wat enkel laat vermoeden dat STUFF. in de toekomst tot ver buiten de eigen landsgrenzen potten zal breken, want paardenbrillen zijn tegenwoordig net zo ouderwets als cassettewalkmans. Hoewel deze laatste in hipsterkringen weer helemaal in zijn. STUFF., waar blijft die cassetterelease?

Benny Claeysier

Lander Gyselinck (d), Dries Laheye (b), Joris Caluwaerts (keys), Andrew Claes (ewi), Mixmonster Menno (turntables)