Symphonic Jazz Orchestra – Looking Forward Looking Back

SJOMusic – 56:24

****

Op deze cd vind je drie flink uitgewerkte composities. De eerste is er een van George Duke (Dark Wood: Bass Concerto for McBride) die uit vier delen bestaat. Dit is een erg boeiend werk. Het orkest creëert met momenten een John Williams/ET-sound en die gaat erg goed mee met het soms zijdezachte baswerk van McBride. Die voelt zich duidelijk op zijn dooie gemak bij dit symfonisch gezelschap. Hij speelt moeiteloos de mooiste baslijnen, gevoelig, romantisch, maar ook soms drijvend en stuwend. Leuk is dat hij de contrabas (Dark Wood zou hiervan afgeleid zijn, Duke dacht dat alle contrabassen uit donker hout gemaakt waren) afwisselt met de elektrische bas mét en zonder frets. Dat schept natuurlijk mogelijkheden qua geluid en McBride weet die te gebruiken. Alleen al voor deze vier delen is de cd zijn geld waard. Het tweede luik is een symfonische interpretatie van Captain’s Journey van Lee Ritenour, met de meestergitarist als gast, uiteraard. McBride speelt ook hier de baspartij en het geheel mag erg geslaagd genoemd worden. Dit oudere werk van Captain Fingers krijgt hier opnieuw een leuke vorm. Het tweede deel swingt iets meer dan het eerste, maar het blijft leuk deze compositie nog eens te horen in symfonische uitvoering. Op het gitaarwerk van Ritenour geen kritiek, overigens. De cd sluit af met een klassieker: Rhapsody in Blue. Op zich een oude kraker, maar pianist Bill Cunliffe maakt er hier met zijn eigen improvisaties een boeiend stuk muziek van. Een mooie en toegankelijke cd, erg muzikaal, misschien hier en daar wat cliché. Alleen al Dark Wood maakt de plaat tot een hebbeding.

Symphonic Jazz Orchestra met Christian McBride (b), Lee Ritenour (g), Bill Cunliffe (p). Ook Dave Grusin (p), Chris Coleman (d), Peter Erskine (d), John Beasly (p), Marvin “Smitty Smith” (d), Robert Hurst (b) spelen mee.

Datum: december 14, 2015