TaxiWars – TaxiWars

Universal Records – 45:00

*****

Het is al langer geweten dat Tom Barman een grote voorliefde heeft voor jazz. De zanger van dEUS lijkt zich nu bijzonder te amuseren met TaxiWars, de plaat die hij opnam met saxofonist Robin Verheyen, bassist Nicolas Thys en de jonge, talentvolle drummer Antoine Pierre. Voor alle duidelijkheid, dit is geen jazztrio plus Barman erbij als frontman. Hier hoor je een écht jazzquartet aan het werk. Robin Verheyen componeerde deze stukken speciaal voor de samenwerking met Barman. En het moet gezegd, zelden hoorden we Verheyen zo stevig te keer gaan als op deze plaat. Bij live-optredens stelt de band zich op in een cirkel. Wat de interactie tussen de muzikanten bijzonder ten goede komt. De plaat opent met de single Death Ride Through Wet Snow en volgt met titeltrack TaxiWars. Het tempo is hoog, de adrenaline spat er bij momenten van af en de goesting is meer dan duidelijk aanwezig. Barman daagt Verheyen uit en de saxofonist doet op zijn beurt hetzelfde met de zanger. Alhoewel het vooral spoken word is met een vervormde stem. Bassist Thys en drummer Pierre zorgen hier en daar voor backing vocals, en ook dat maakt deze plaat uniek. Een eerste rustpunt komt er met Borgerhout Shuffle: So You Drove All Day, In Your Mind AnywayPearlescent opent met een fijne solo van Nicolas Thys, een doorwinterde bassist die zijn strepen al ruimschoots verdiende. TaxiWars klinkt broeierig, bezwerend, explosief, strak maar toch ook vrij. Nog zo’n hoogtepunt is It Went Boom, dat ook doet denken aan Tom Waits. Recent Winds is misschien het meest dEUS-achtige nummer. Maar dEUS speelde nooit met een saxofonist van dit niveau. Dit is absoluut één van de belangrijkste platen van 2015! Deze zomer te zien op Jazz Middelheim.

Dirk Roels

Tom Barman (voc), Robin Verheyen (ts), Nicolas thys (b), Antoine Pierre (d)