Tigran Hamasyan – Mockroot

Nonesuch Records/Warner Music – 58:23

***

Net als Ibrahim Malouf absorbeert Tigran vele muzikale  werelden, van heavy metal over Armeense volksmuziek tot Satie. Bovendien laat hij zijn woordeloze stem als extra instrument gelden. Met Mockroot, zijn debuut op Nonesuch Records, stelt hij als statement dat de mensheid zich meer en meer op het materialistische dan op het spirituele richt. In de songs, sterk geïnspireerd door zijn land van her- komst Armenië, klinkt nostalgie en verlangen. In Lilac roept hij herin- neringen op aan de boom die in zijn jeugd in de ouderlijke tuin stond. Song for Melan & Rafik werd op- gedragen aan zijn grootouders. The Apple Orchard in  Saghmosavanq is een romantische evocatie van het klooster nabij Yerevan. Kars 1 en Kars 2 (Wounds of the Century) gaan over de stad Kars waar zijn familieroots liggen en de stad die door Turkije werd ingelijfd kort na de Ottoman genocide tijdens de Eerste Wereldoorlog. Maar even- goed haalt hij inspiratie uit poëzie. Zo verwijzen To Love en To Negate naar de Armeense dichter Petros Duryan. Tigran sluit af met de suite The Grid en dan komt nog een ver- rassende ‘hidden track’ halverwe- ge het laatste nummer Out of the Grid. Dat verborgen stukje is een walsje als een soort spiegeling van Lilac, maar dateert al van 2009 en hij speelde het vaak met zijn trio. Mockroot moet je met open mind benaderen, dan leidt Tigran je in vervoering.

Bernard Lefèvre

Tigran Hamasyan (p, stem, keyb, synth, effects), Sam Minaie (elb), Arthur Hnatek (d, live electronics), Gayanée Movsisyan (stem op track 5) en met op track 2: Areni Agbabian (stem), Ben Wendel (s), Chris Tordini (b) en Nate Woods (d)

Datum: mei 18, 2015