Tim Berne’s Snakeoil – You’ve Been Watching Me

ECM Records – 67:37
****
Ooit moest je een keuze maken tussen John Zorn en Tim Berne, generatiegenoten en twee van de meest bevlogen saxofonisten en bandleiders die het New York van de jaren tachtig onveilig maakten. Tot de twee besloten om even op te duiken als tweespan op Zorns Spy vs. Spy en vervolgens even eigenzinnige als verschillende carrières uitbouwenden. Zorn met Masada en talloze andere activiteiten op Tzadik, Berne met een van de meest bevlogen working bands van de jaren negentig (Bloodcount) en daarna met een resem uiteenlopende projecten. Na bijna een decennium zonder studiowerk introduceerde hij een nieuw kwartet op Snakeoil (2012), met pianist Matt Mitchell, klarinettist Oscar Noriega en drummer Ches Smith. Opvolger Shadow Man (2013) werd een van de meest bejubelde albums van dat jaar en wordt nog eens overtroffen door het meesterlijke You’ve Been Watching Me, waarvoor de band wordt uitgebreid met gitarist Ryan Ferreira, de zoveelste in een reeks van opmerkelijke gitaristen (zie ook David Torn, Bill Frisell, Nels Cline, Marc Ducret) waar Berne al mee samenwerkte. You’ve been Watching Me is een plaat met ambitie. Berne treedt zelfzeker naar voor als componist en vanaf Lost In Redding beland je meteen in een wereld van hoekigheid, waarin het er soms verrassend heavy aan toegaat, maar waar vooral muziek gespeeld wordt met een duizelingwekkende complexiteit, met momenten van deconstructie en dreigende chaos, maar vooral ook een volstrekt unieke, maar amper vast te grijpen logica. Soms, zoals in het achttien minuten durende epos Small World In A Small Town, krijgt de muziek even wat meer ademruimte, maar blijft de focus even strak behouden. Een intimiderende (en met zo’n lengte misschien ook wat vermoeiende) plaat die een inspanning vergt, maar ook een unieke luisterervaring biedt.
Guy Peters
Tim Berne (as), Oscar Noriega (kl, bkl), Ryan Ferreira (g), Matt Mitchell (p, elec), Ches Smith (d, vib, perc)

Datum: november 26, 2015