Vein feat. Dave Liebman – Jazz Talks

Unit Records – 57:59

*****

Het Zwitserse trio van de gebroeders Arbenz  (piano  en  drums)   begeleidt al langer  grote  namen. De bassist Thomas Lähns ongenoemd laten zou een schande zijn. Zijn muzikale, stuwende lijnen zijn netjes in balans met het geheel en dragen essentieel bij tot de swing op deze plaat. Het trio musiceerde eerder al met Greg Osby en Glenn Ferris. Onder het motto ‘jong talent zoekt aan- sluiting bij grote namen uit de oudere generatie’ ondersteunen ze nu Dave Liebman. Een mooie keuze. ‘Ondersteunen’ blijkt ook een understatement, want het gaat wel degelijk om creatieve interactie. Om even kort door de bocht te gaan: de plaat valt uiteen in drie delen. Er zijn nummers uit het Ameri- can Songbook (All the Things You Are, Autumn Leaves…); er zijn de eigen composities (Negative Space valt hier kwalitatief op) en er zijn de Small Talk I, II en III: (pareltjes van) dialogen tussen Liebman en één van de overige muzikanten van het trio. In de nummers van het eerste luik worden gedurfde eigen ac- centen gelegd, en blijkbaar werkt de gecreëerde ademruimte creatief in op Liebman. In het tweede luik worden de remmen losgegooid, en worden ruimtes verkend en grenzen afgetast. Ook hier is het trio sterk genoeg om Liebman te steunen/be- geleiden/van repliek te dienen. In de drie Small Talks gaat het stilistisch zo’n beetje alle kanten uit. Het zijn korte dialogen van elk ongeveer anderhalve minuut, maar ze zijn ontzettend rijk geschakeerd. Leuk is dat je via die drie dialogen een soort weging kunt maken van Liebman met elke muzikant. Dit is een schijf die kan tellen. Dat de cd op één namiddag werd opgenomen zegt veel over de muzikale verstandhouding tussen de muzikanten (er waren eerdere concerten). De plaat klinkt erg spontaan en (bedrieglijk) moeiteloos. Wij waren in elk geval blij met de verrijkende contrasten tussen de aanpak van bv. All the things you are en You and the Night and the Music. Het moet ook gezegd dat de energie, het enthousiasme en de wederzijdse kruisbestuiving aanstekelijk werken. Een schitterende schijf waarop de vier muzikanten hun gang kunnen gaan én die vrijheid benutten om hun talenten pretentieloos te etaleren. Voorwaar, je haalt dit niet gauw uit de cd-lade!

Michael Arbenz (p); Thomas Lähns (b); Florian Arbenz (d); Dave Liebman (ss, ts, wooden recorder)

Datum: mei 18, 2015