Vic Juris – Walking On Water

Anzic Records – 63:39

*****

Een nieuwe cd van Vic Juris schept verwachtingen. Zeker als je merkt dat het gaat om een kwartet zonder piano. Dat betekent concreet dat Juris hier het ondersteunende akkoordenwerk voor zijn rekening moet nemen en zich daarbij nog moet profileren als een goed solist. Een zware opdracht indien je maar zes snaren ter beschikking hebt. Maar die maakt hij helemaal waar, en deze plaat die drijft op de melodieuze tandem trompet – gitaar is een juweeltje geworden. Dat Juris al een lange periode samenwerkt met Tim Hagans merk je, de twee heren hebben er geen problemen mee om de nummers harmonisch vorm te geven en vlot op elkaar in te spelen. Het oeuvre omvat werk van Juris zelf, maar ook van Ornette Coleman (wat een interpretatie van Law Years!), Fats Navarro, Sam Rivers en Jerome Kern met wiens klassieker All The Things You Are een punt gezet wordt achter tien schitterende tunes. De titeltrack Walking on Water illustreert het lyrische talent en de compositorische capaciteiten van de gitarist. Juris put uit verschillende stilistische periodes, maar bereikt altijd weer een afgemeten balans op harmonisch, ritmisch en sonoor vlak. Hij geeft zijn medemuzikanten meer dan voldoende ruimte om zich te bewijzen en laat het kwartet balanceren tussen zweverige composities (of fragmenten ervan) en free momenten, standards, strikte composities met schitterende unisono’s en gedreven gitaarsolo’s. Dit is zonder twijfel werk dat zich situeert op een eenzaam hoog niveau. De muziek is suggestief, rijk gekleurd, vloeiend en organisch, alsof alles zonder moeite zomaar uit de hand van de vier instrumentalisten te voorschijn komt. Schitterend!

Vic Juris (g), Tim Hagans (t), Jay Anderson (b), Anthony Pinciotti (d)