Wes Montgomery – In The Beginning

Resonance Records – 69:37/67:00

****

De afficionados van de jazzgitaargod Wes Montgomery zullen een gat in de lucht springen met de publicatie van dit materiaal. Deze dubbel-cd bevat 26 tunes: historische live-opnames, veelal door het Montgomery-Johnson kwintet uit 1955 – 1956 (vanuit de Turf Club in Indianapolis) op cd één, en hoofdzakelijk werk uit 1958 (uit The Missile Lounge in Indianapolis) op de tweede cd. Er werden ook nog enkele studio-opnames meegeleverd uit 1949 en 1955. Op die manier wordt de erfenis van deze reus iets vollediger. Op de eerste cd horen we vooral werk van Wes samen met zijn broers William (Fender Precision elektrische bas) en Charles Montgomery op piano. De tweede cd opent met werk van Wes als leider van zijn eigen kwintet. Dit is een erg mooie uitgave; er zit zowaar een erg volledig boekje bij met fotomateriaal uit de genoemde periode. Het bevat ook heel wat artikels en interviews met o.a. Bill Milkowski, informatie over de ‘Turf Club’, uitspraken van Buddy Montgomery, informatie uit de eerste hand door Dr. Larry Ridley enz. Dat is fraai, want op die manier kan de luisteraar de muziek correct plaatsen en krijgt de uitgave een historische waarde. Puur muzikaal gesproken halen de opnames een hoog gehalte. Dit is dus niet de zoveelste plaat met ‘nooit eerder gehoord materiaal’ dat achteraf slecht opgenomen en weinig geïnspireerd blijkt en dat de muzikant niet op plaat wilde. Het zijn echt wel goed en vol klinkende jazzcomposities van o.a. Gillespie, Porter, Jerome Kern, Montgomery zelf e.a.. De sfeer van de rokerige bruine kroeg krijg je er gratis bij. Dit is echt wel een hebbeding én een collector’s item.

Wes Montgomery (elg), Alonzo ‘Pookie’ Johnson (ts), Gene Morris (ts), Jack Coker (p), Richie Crabtree (p), Douglas Duke (p), Buddy Montgomery (p, vibes), Melvin Rhyne (p), John Dale (b), Roy Johnson (b), Monk Montgomery (b), Flip Stewart (b), Sonny Johnson (d), Paul Parker (d), Earl “Fox” Walker (d), Debbie Andrews (voc), Sonny Parker (voc)